PWO – ett kosttillskott som höjer din prestation

PWO är en förkortning av “pre-workout” vilket innebär att det är något man gör eller tar innan sin träning. Hälsa och träning är ett intresse som växer hela tiden. Nya konton på sociala medier som inspirerar och informerar med träning i fokus poppar upp hela tiden. Denna överdos av information och åsikter är dock svår att sortera, och kosttillskott kan vara en djungel då urvalet är stort. Det finns olika sorters PWO beroende på vilken effekt du är ute efter och vilka mål du har med din träning eller idrottsutövande. Oavsett är det bra med något slags PWO-tillskott före träningen. Låt oss räta ut några frågetecken kring de olika sorterna och dess verksamma ämnen.

Rätt PWO för rätt tillfälle och person

PWO som innehåller beta-alenin och koffein gör att du får bättre uthållighet och kan även hjälpa till att fördröja mjölksyran. Koffein är vanligt förekommande då många studier har kunnat påvisa att just koffein bidrar till att såväl den upplevda ansträngningen minskar som att koncentrationsförmågan ökar. Koffein är ett centralstimulerande preparat som ger snabb effekt. Därför intas PWO innehållande koffein ca en halvtimme före träningspasset och gärna på tom mage. För dig som har fokus på högintensiv träning som t.ex. tung styrketräning och vill ha en extra energikick är ett PWO som innehåller kreatin rätt val. Det finns mycket forskning om kreatins egenskaper. Kreatin är ett monohydrat som behöver tankas i kroppen över en tid. Kosttillskott innehållande kreatin är därför något man intar kontinuerligt under en period för att bygga på sina depåer. Är fokuset på att bibehålla muskelmassa är ett PWO med aminosyrorna BCAA att rekommendera.

Nå dina mål snabbare än du vågat drömma om

Att välja rätt PWO-tillskott som passar dig ökar motivationen och kan få dig att klara mer än du tidigare gjort. Det bidrar till att du snabbare ser resultat vilket i sin tur ökar motivationen ytterligare. Låter bra, eller hur?

Ditt kosttillskott finns att köpa som pulver eller färdig dryck. Pre-workout är inte på något sätt farligt för dig och din kropp, tvärtom! Däremot bör man vara uppmärksam så att man inte överskrider den rekommenderade mängden av koffein. Man bör inte få i sig mer än 300 mg koffein vid ett enskilt intag. Som med allt annat man stoppar i sig är det en god idé att ha koll på innehållsförteckningen om man blandar preparat för att ha koll på vilken mängd av de olika ämnena man stoppar i sig. För den som vill göra arbetet med drömkroppen mer effektivt eller nå nya prestationsmål så är PWO en riktigt bra boost. Tillsammans med lagom sömn, bra kost och rätt träning är det oslagbart för kungen eller drottningen på gymmet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *